Themedia'srolein U. S. foreign policy

Herman, Edward S .
Journal of International Affairs, Summer 1993; 47, 1; Research Library
pg. 23

The Media’s Role in U.S. Foreign Policy

Edward S. Herman

WATCHDOG AND ADVERSARY MODELS OF THE MEDIA

pokespersons for the media regularly portray them as the
Scountry’s watchdogs, who “root about in our national life,

exposing what they deem right for exposure,” without fear
or favor.! Such self-congratulatory statements are traditionally
supported by reference to the Watergate exposures, which
“helped force a President from office,”” and the media’s news
coverage of the Vietnam War — allegedly so open and critical
that it helped firm up popular opposition and forced the war’s
negotiated settlement.

Nonetheless, many factors — discussed below — contribute to
make the mainstream media supportive of government policy
and vulnerable to “news management” by the government. This
is most evident in foreign affairs reporting, in which strong do-
mestic constituencies contesting government propaganda cam-
paigns are rare, and in which the government can employ
ideological weapons like anti-communism, a demonized enemy
or alleged national security threats to keep the media compliant.
Thus in the 1980s the Reagan administration was able to demon-
ize the Soviet Union as an Evil Empire, Libyan leader Muammar
Qadhafi as premier terrorist, Grenada and Nicaragua as U.S.
national security threats and Panamanian leader Manuel Noriega
as a villainous drug dealer, with a high degree of mainstream
media cooperation.’

1. See Anthony Lewis, “Freedom of the Press—Anthony Lewis Distinguishes Between
Britain and America,” London Review of Books, 26 November 1987.

2. ibid.

3. These processes in the cases noted are spelled out in Noam Chomsky, Necessary
Ilusions (Boston, MA: South End Press, 1989) and Chomsky, Deterring Democracy
(London: Verso, 1991).

Journal of International Affairs, Summer 1993, 47, no. 1. © The Trustees of Columbia University
in the City of New York.

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

The media’s generous self-appraisal is supported in a curious
and indirect way by neo-conservative and business attacks,
which have frequently charged that the media are dominated by
a liberal elite, hostile to business and government.' The same
Watergate-Nixon evidence and Vietnam War coverage, cited by
defenders of the media as demonstrating their constructive role,
is used by conservative critics to demonstrate media excess. Big
Story, for example, purported to show that the media’s coverage
of the 1968 Tet offensive was inaccurate, adversarial and unpatri-
otic.’ Cited often and without criticism, Big Story contributed to
the now-conventional belief not only that the media was hostile
to the war, but also that “the outcome of the war was determined
not in the battlefield, but on the printed page, and above all, on
the television screen.”® John Corry of the New York Times con-
ceded that the media bias argued by Braestrup existed, but con-
tended that it was thoughtlessness, not deliberate subversive
intent, that brought about this result.’

These attacks, and half-hearted and compromised defenses
have served the media well. They suggest that those in power feel
pressed by the media and are not insulated from their “rooting
about.” The media’s liberal defenders have also helped legitimize
the media by the uncritical nature of their rebuttals to neo-conser-
vative criticism. Thus, Herbert Gans, attacking neo-conservative
charges that the media are dominated by a liberal elite, answered
these critics in part by lauding the media’s professionalism and
objectivity:

4. For an exposition of the neo-conservative view, see Michael Ledeen, Grave New World
{New York: Oxford University Press, 1985); Robert Lichter and Stanley Rothman,
“Media and Business Elites,” Public Opinion 4, no. 5 (October-November 1981) pp.
42-4;Michael Novak, “The New Elite in an Adversary Culture,” Business and the Media,
Conference Report, Yankelovich, Skelly & White, 19 November 1981, pp. 8-11.

5.  Peter Braestrup, Big Story (Boulder, CO: Westview, 1977).

6. Robert Elegant, as cited in an Accuracy in Media (AIM) rebuttal to the Public
Broadcasting System (PBS) series “Vietnam: A Television History,” AIM episode
entitled “Inside Story Special Edition: Vietnam Op Ed,” 1985. For a critical
examination of Braestrup’s book, see Edward S. Herman and Noam Chomsky,
Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media (New York: Pantheon
Books, 1988) chapter 5 and appendix 3.

7. John Corry, “Is TV Unpatriotic or Simply Unmindful,” New York Times, 12 May 1985,
section 2, page 1.

24

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

The beliefs that actually make it into the news are professional values
that are intrinsic to national journalism and that journalists learn
on the job....The rules of news judgment call for ignoring story
implications....with some notable exceptions, including libel and
national security.?

A similarly constrained scope of debate is evident in Reporters
Under Fire, abook on media bias in foreign affairs. In it, the media
are accused by neo-conservative and right-wing critics — Morton
Kondracke, Ben Wattenberg, Daniel James, Shirley Christian and
Allen Weinstein — of an adversarial position to the U.S. govern-
ment in their coverage of Central America in the 1980s, and to
Israel at the time of the Israeli invasion of Lebanon in 1982. On the
defensive, the liberals argued either that the media were even-
handed — reporters Alan Riding and Karen De Young and aca-
demics William Leo Grande and Roger Morris — or that their
bias against Israel was a result of a double standard, according to
which better things were expected of Israel — Milton Viorst.” In
each case, the agenda and limits of the debate were set by the
neo-conservatives and spokespersons for the U.S. and Israeli gov-
ernments, with the opposition at best denying the alleged ad-
versarial bias.

Critical Analyses of the Media

In fact, the media do not root about and expose abuses freely
and without discrimination — an important possibility excluded
from the debates just described. Rather, they serve mainly as a
supportive arm of the state and dominant elites, focusing heavily
on themes serviceable to them, and debating and exposing within
accepted frames of reference.

The dominant media are themselves members of the corpo-
rate-elite establishment. Furthermore, media scholarship has reg-
ularly stressed the tendency of the media to rely excessively on
the government as a news source and to defer to its positions. A

8. Herbert Gans, “Are U.S. Journalists Dangerously Liberal?,” Columbia Journalism
Review, November-December 1985, pp. 32-3; and Herbert Gans, Deciding What's News
(New York: Vintage Books, 1979) pp. 185-6.

9. Landrum Bolling, ed., Reporters Under Fire: U.S. Media Coverage of Conflicts in Lebanon
and Central America (Boulder, CO: Westview, 1985). For a full analysis of the confined
scope of the debate in this work, see Chomsky, Necessary lllusions, pp. 161-77.

25

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

classic and often-cited study by Leon Sigal showed that nearly
three-quarters of the front page stories in the Washington Post and
New York Times depended on official sources.” Bennett,
Chomsky, Cooper, Solely and Spence have also quantified the
media’s extraordinary deference to official views during the Cen-
tral American wars of the 1980s."

Media analysts have long noted that the economics of the
media push journalists into the hands of “primary definers,” who
offer a daily supply of supposedly credible stories."” Offbeat news
and sources, in contrast, require careful verification for accuracy
and, thus, resources. State Department and White House hand-
outs are provided daily at the same place and do not require an
accuracy check; they are news by virtue of their source. A symbi-
otic relationship tends to develop between primary definers and
their regular beat reporters, who are rewarded for being cooper-
ative and penalized for unfriendly reporting. These “old-boy
networks” are reinforced by linkages between officials and senior
managers and editors in the mainstream media.”

Structural aspects of the media also make them sensitive to the
demands of the government. Contrary to neo-conservative anal-
yses, the controlling media elites are the owners, not the reporters
and anchors. The owners are extremely wealthy individuals or
large corporations, such as Westinghouse and General Electric
Company, with a major stake in the status quo and extensive
social and business connections to other business and govern-
ment leaders. They also depend on the government for television
licenses, contracts to provide goods and services and support in

10. Leon V. Sigal, Reporters and Officials: The Organization and Politics of Newsmaking
(Lexington, MA: D.C. Heath, 1973) p. 48.

1. For a discussion, with citations to these and other authors, see Chomsky, Necessary
lllusions, 1989, pp. 76-9; also, Lawrence Solely, The News Shapers (New York: Praeger,
1992) passim.

12.  Primary definers are major news sourceswho, by virtue of theirimportance as sources
are able to define what is newsworthy. The term is used and explained in Stuart Hall,
Charles Critcher, Tony Jefferson, John Clarke and Brian Roberts in Policing the Crisis:
Mugging, the State an! Law and Order (London: Macmillan, 1978), pp. 53-76. See also,
Herman and Chomsky, pp. 18-20, and sources cited there.

13. Herman and Chomsky, pp. 8-16; Solely, chapters 2, 3 and 10.

26

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

overseas activities.* Furthermore, the media must sell their pro-
grams to advertisers, who are not likely to look favorably on
“adversarial” messages."

Given this kind of media, what is the explanation for business
and neo-conservative complaints of adversarial and unpatriotic
media? The business community and elite are not a monolith, and
the mainstream media are not closely controlled by the “capitalist
class,” or even by the owners of the media, although they broadly
reflect dominant class interests. Frequent disagreements crop up
among these in'erests, and the media often criticize established
institutions, their abuses and policies, although virtually never at
the level of institutional arrangements themselves. The accusa-
tions and debates mentioned earlier are intra-establishment con-
flicts, in which the complaining parties — while not necessarily
badly treated — are dissatisfied and have the resources to press
for closer conformity to their views. The business community —
angry at the media’s treatment of the Nixon-era bribery disclo-
sures and the oil-price increases of the 1970s — made its dissatis-
faction known, directly by vociferous complaints and a barrage of
publicity, and indirectly by the funding of critical analysts and
institutions like The Media Institute and Accuracy in Media to
press its case.” Similarly, neo-conservative critiques of the media
on foreign policy issues have essentially objected to deviations
from the official party line. This was evident during the U.S.-led
1991 Persian Gulf War, when Reed Irvine of Accuracy in Media
complained that the media were reporting facts that were not

14.  During the Gulf War, apart from the need for licenses, the television networks were
inthe midst of an effort to get the Federal Communication Commission (FCC) to allow
them to participate in syndication profits, from which they were barred by FCC rule.
Opposing government policy during the Gulf War would have been very risky from
a profit-maximizing perspective. See Danny Schechter, “Gulf War Coverage,” Z
Magazine (December 1991) pp. 22-5.

15, On the constraining power of advertising, see Erik Barnouw, The Sponsor (New York:
Oxford University Press, 1978).

16.  SeeLeonard Silkand David Vogel, Ethics and Profits: The Crisis of Confidence in American
Business (New York: Simon and Schuster, 1976); A. Kent MacDougall, Ninety Seconds
To Tell All: Big Business and the News Media (Homewood, IL: Dow Jones-Irwin, 1981).
MacDougall tells the story of a Los Angeles Times reporter calling an oil company
president to clarify a news release, to be told: “Just run it the way I sent it in, sonny,”
p- 36. On the corporate system’s funding of oppositional forces, see John Saloma,
Ominous Politics: The New Conservative Labyrinth (New York: Hill & Wang, 1984); and
Herman and Chomsky, Manufacturing Consent, pp. 26-8.

27

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

helpful to the war effort; Irvine’s view was that the media should
serve as public relations agents of the state and adjust the news
accordingly. Braestrup’s Big Story had offered a similar complaint
about the Vietnam War: The media were too pessimistic during
and after the Tet offensive.” Braestrup’s documentation, how-
ever, showed that the U.S. military leaders were even more pessi-
mistic than the media, but his premise was that a free press
should act as a marketing agent for official policy when reporting
on any national venture. The proper role of the mass media in the
neo-conservative view was also implicit in Michael Ledeen’s neo-
conservative plaint about the media: “Most journalists these days
consider it beneath their dignity to simply report the words of
government officials—and let it go at that.”*

Itis noteworthy thatin early 1988 the Soviet press was assailed
by Defense Minister Dimitri Yazov for disclosing negative facts
about the Soviet war in Afghanistan, which he claimed “played
into the hands of the West.”"” The Ledeen-Irving-Braestrup equiv-
alents in the former Soviet Union would surely have supported
Yazov’s claim that the Soviet press was too liberal and “adversar-
ial,” as his criticisms of the Soviet press precisely fit their own for
the U.S. media. In fact, the “adversary press” in the Soviet Union
followed the party line in all essentials in 1988. Similarly, the mass
media in the United States accepted that the United States fought
to protect South Vietnam, sought democracy in Nicaragua in the
1980s and intervened in the war in the Gulf in 1991 to fight for the
principle of non-aggression. The Bush administration wanted to
censor the media during the Gulf War, not because they were
adversaries, but for the reason implicit in Yazov’s critique of the
Soviet media — to avoid of any inconvenient or negative reports.

Criteria for Evaluating the Media’s Role in Foreign Policy

There is a strong elitist tradition in the United States concern-
ing the proper roles of the government and ordinary citizens in
the conduct of foreign policy. In this tradition, the most notable

17.  Braestrup, vol. 1, pp. 158ff and passim.
18. Ledeen, p. 111.

19.  BillKeller, “Soviet Official Says Press Harms Army,” New York Times, 21 January 1988,
p- A3.

28

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

exemplar of which was the journalist Walter Lippmann, the pub-
lic is seen as stupid, volatile and best kept in the dark, with policy
left in the hands of a superior elite who can better judge the
national interest.”” Government officials regularly look upon
themselves as the best judges of the national interest and the
public and media as obstacles to be overcome or managed.” This
view fits with the contemporary neo-conservative opinion that
the media are properly an arm of the government. The difference
is that the liberal-elite tradition recognizes and allows debate and
disputes among the elite. In the neo-conservative view, even
dissenting elites are a subversive and unpatriotic threat. Both,
however, share the view that the public has no legitimate role in
determining foreign policy.

These views are blatantly undemocratic. The mainstream
media themselves, in principle, espouse the view that they are
responsible for informing the public, thereby enabling it to prop-
erly assess policy and potentially influence decision making. As
instruments of a democratic order, they should be condemned —
and in theory would condemn themselves — if they served as
tools of the government, deprived the public of essential informa-
tion and, in effect, sold government policy.

Assuming that the media should serve a democratic polity,
then they ought to inform the public on the major issues of the
day with sufficient context, depth and honesty, for the public to
be able to make thoughtful judgments and influence the course of
policy making. As all governments lie and manipulate evidence,
a democratically oriented media would not take government
claims at face value and allow themselves to become another
propaganda arm of the government. They would try to establish
the substantive reasons for actions and not accept nominal claims
as valid. They would be alert to double standards and selective
use of criteria and evidence tojustify policy. They would carefully
evaluate claims of the probable effects of proposed policies. Fi-
nally, they would follow up on foreign policy actions to see

20. Walter Lippmann, Public Opinion (London: Allen & Unwin, 1932, reprinting of 1921
edition) pp. 31-2, 248.

21.  Bernard C. Cohen, The Press and Foreign Policy (Princeton, NJ: Princeton University
Press, 1963) chapter 5.

29

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

whether the claimed objectives were met; they would not allow
the government to mobilize support for a policy action, carry it
out and then drop the subject.

PAIRED CASE STUDIES IN MEDIA FOREIGN POLICY PERFORMANCE:
HUMAN RIGHTS VIOLATIONS, PLANE SHOOT-DOWNS AND
THIRD WORLD ELECTIONS

In the several short cases analyzed here, it will be shown that the
media followed a double standard in accord with a state agenda,
even though this often required that they contradict themselves and
ignore relevant information that was incompatible with the agenda.
The more extended case study of media coverage of the Persian Gulf
War that follows examines the issues to which the media should have
paid attention — in the interest of giving the public essential infor-
mation — in comparison with what the media did report.

During the 1980s, the Reagan administration strove to mobilize
the U.S. public in support of a massive increase in arms expendi-
tures and a more aggressive policy toward the Soviet Union. It
also sought to help regimes under siege by orchestrating insur-
gencies in El Salvador and South Africa — among others — and
to aid “freedom fighters” attacking governments it opposed, as in
Angola and Nicaragua. These policies required media support, as
the need for additional arms was dubious, some of the regimes
under siege were massive human rights violators and the free-
dom fighters were sometimes difficult to distinguish from plain
terrorists.

The U.S. media have frequently allowed themselves to be mobi-
lized to serve the government’s agenda and foreign policy goals.”
Thus, for example, the Polish government’s crackdown on Poland’s
Solidarity movement from 1980 to 1982 was assailed furiously by
administration officials and the mainstream media. The Turkish
military government’s equally or more brutal crackdown on

22.  Other examples falling into this category that regretfully cannot be discussed here for
lack of space would include: Libyan terrorism, contrasted with the treatment of South
African terrorism; the Soviet “terror network”; the alleged Soviet-Bulgarian
involvement in the assassination attempt against the Pope in May 1981; the Soviet
military threat; and the Soviet arms buildup.

30

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

Turkey’s union movement about the same time was ignored by the
US. government and was barely noticed by the mainstream media.?

Perhaps even more revealing was the treatment by U.S. gov-
ernment and media of the Polish police’s killing of the activist
priest Jerzy Popielusko in October 1984, in comparison with cov-
erage of the murders of religious leaders and activists in Latin
America. Popielusko’s murder was given spectacular attention
and treated with furious indignation, sufficient to put the Polish
government on the defensive and compel the trial and imprison-
mert of the officers involved. The mainstream media were much
less attentive to human-rights violations in U.S.-client states and
often ignored them altogether, with the result that such murders
interfered minimally with U.S. policy support of the regimes
perpetrating the violence.”

An examination of the coverage of Popielusko’s murder in
comparison with the murders of Archbishop Oscar Romero and
four USS. religious women in El Salvador in 1980 and 95 other
priests murdered by state agents in U.S.-client states in Latin
America was particularly revealing. The hypothesis that
Popielusko’s murder would receive more attention and indigna-
tion was not only confirmed for the individual victims, but the
leading U.S. media also gave more coverage to Popielusko’s murder
than to all 100 victims in the U.S.-client states taken together, even
though eight of the 100 were U S. citizens.”

23.  See Edward S. Herman, The Real Terror Network (Boston, MA: South End Press, 1982)
pp- 208-9.

24 At the time of this writing, the U.S. mainstream media were reporting on the U.N.
investigation of Salvadoran state murders, expressing dismay that the Reagan
administration lied and covered up the violence. But the mainstream media awoke
too late, and they have failed to point out their own crucial role in not doing for the
Salvadoran victims what they did for Popielusko. See, for example, Clifford Krauss,
“How U.S. Actions Helped Hide Salvador Human Rights Abuses,” New York Times,
21 March 1993, pp. 1, 10.

25.  Herman and Chomsky, chapter 2, table 2-1, especially pp. 42-6. This chapter shows,
for example, that Popielusko got 1183 column inches in the New York Times, versus
201 for the four murdered U.S. religious women and 605 for the 100 client-state victims
taken together. It also shows that the quality of treatment was different; that is, the
client state victims were treated more antiseptically and their injuries treated with
minimal drama, so that they did not get humanized as Popielusko did. An earlier
study by this writer of media attention to human rights victims in the former Soviet
sphere and in U.S.-client states also showed that Soviet victims were given vastly
greater attention than victims in the U.S. sphere of influence. See Herman, Real Terror
Network, table 4-1, p. 197.

31

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

| Media treatment of civilian-airliner shoot-downs affords an-
§ other interesting comparison of media performance. The Soviet
1 shoot-down of Korean Airliner flight 007 on 1 September 1983
occurred during a period when the Reagan administration was
eagerly attempting to demonize the Soviet Union. The adminis-
tration seized this opportunity to tar the Soviets as brutal and
ruthless, and it organized a worldwide publicity campaign and
boycott. The mainstream media joined the campaign with enthu-
siasm and passion, expressing great indignation and employing
invidious language, such as “barbarian,” “savage” and “cold-
blooded murder,” insistently pursuing the question of responsi-
bility of high Soviet officials, and rejecting Soviet claims that the
plane was on a spy mission, and that they were unaware that it
was a civilian aircraft.”® A New York Times editorial at the time
asserted that “There is no conceivable excuse for any nation
shooting down a harmless airliner.””

When the Israeli air force shot down a Libyan civilian airliner
in February 1973, however, the U.S. mass media never used
dramatic language. It was termed only a “tragic accident,” and
the New York Times editorial on that occasion stated that “No
useful purpose is served by an acrimonious debate over the
assignment of blame for the downing of a Libyan airliner in the
Sinai Peninsula last week.”” The government and media together
in this case kept publicity and indignation at a minimum.

Similarly, when the USS Vincennes shot down Iranian Airliner
655 on 3 July 1988, there was no invidious language employed or
indignation expressed by the mainstream media, and it turned
out that there were conceivable excuses for at least one nation
“shooting down a harmless airliner.” The victim could have been
asking for it, or it could have been a “tragic error.” The New York

26.  For a discussion and illustrations of the dichotomous levels of publicity and word
usage in connection with this and other plane shoot-downs, see Edward S. Herman,
“Gatekeeper Versus Propaganda Models: A Critical American Perspective,” in Peter
Golding, Graham Murdock and Philip Schlesinger, eds., Communicating Politics: Mass
Communication and the Political Process (New York: Holmes & Mesier, 1986) pp. 181-95;
Martin Lee and Norman Solomon, Unreliable Sources (New York: Lyle Stuart, 1990)
pp- 278-83.

27.  New York Times, editorial, 2 September 1983, p- Al8.

28.  New York Times, editorial, 1 March 1973, p- 40.

32

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

Times editorial in this case concluded that “The onus for avoiding
such accidents in the future rests on civilian aircraft: avoid com-
bat zones; fly high; acknowledge warnings.”” The mainstream
media’s focus in this case was on the “anguish” of the navai
personnel ordering the shoot-down. The coverage was such that,
according to opinion polls at the time, a majority of the public
believed the downing of the civilian airliner was justified.*

The service of the media to the state agenda in these cases
extended beyond the differential levels of publicity and double
standards to the abandonment of any concern for truth. Thus, in
the case of the Soviet shoot-down of flight 007, the Rea gan admin-
istration lied in claiming that the Soviets knew they were shooting
down a civilian plane. This was finally acknowledged by the
media in 1988, when Congressman Lee Hamilton disclosed the
relevant information based on a Freedom of Information Act
inquiry, which the media itself had never made.*

In the case of the Iranian Airbus, the press, having accepted the
government line of “tragic error,” but with some onus on the
Iranians for having flown an airliner in a provocative way and
having failed to answer signals, even failed to follow up on the
facts when they were thrust upon them. Thus, in an article in the
September 1989 issue of the Proceedings of the U.S. Naval Institute,
David R. Carlson, Commander of the USS Sides, an escort frigate
in the vicinity of the Vincennes at the time, wrote that he was
disgusted with the apologies for the act, the attempts to blame the
shoot-down on the Iranians and the idea that the Vincennes was
“defending herself against an attack,” which he said was based on
a series of lies. According to Carlson,

When the decision was made to shoot down the Airbus, the airliner
was climbing, not diving; it was showing the proper identification
friend or foe — IFF (Mode III); and it was in the correct flight
corridor from Bandar Abbas to Dubai. The Vincennes was never
under attack by Iranian aircraft. There was no targeting being done
by the Iranian P-3....The conduct of Iranian military forces in the

29. "In Captain Roger’s Shoes," New York Times, editorial, 5 July 1988, p.- Al6.
30. Leeand Solomon, p. 281.

31 "The Lie That Wasn't Shot Down," New York Times, editorial reporting the Hamilton
findings, 18 January 1988, p. A18.

33

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

month preceding the incident was pointedly nonthreaten-
ing....[Well before the shoot-down, the Vincennes’ actions] ap-
peared to be consistently aggressive, and had become a topic of
wardroom conversation....'Robo Cruiser’ was the unamusing
nickn.?zme that someone jokingly came up with for her, and it
stuck.

The story was sensationally newsworthy: An on-the-scene
naval officer suggested that the shoot-down was not a “tragic
error” but was based on the trigger-happy characteristics of a
Rambo-like commander, and that the talk about Iranian errors
and provocations was untrue. At the time, the Washington Post
did publish a back-page article on the Carlson report, in which
George Wilson suggested that Carlson’s statements were “certain
to refuel the controversy generated by the shooting.”* But Wilson
was wrong: The New York Times, which had accepted the official
version of the incident, placing blame on the Iranians and focus-
ing on “tragic error,” did not touch the story, and no controversy
ensued. Not until a July 1992 investigation by Newsweek and ABC
News’ “Nightline” did the full story become known in the main-
stream media.”

Another topic on which comparative data sheds light on the
subservience of the media to the government’s foreign policy
aims is the handling of Third World elections in places of conflict.
Some such elections are looked upon favorably by U.S. officials,
and sometimes — as in the Dominican Republic in 1966 and Fl
Salvador in 1982 and 1984 — the elections were even organized
by U.S. officials, as a means of legitimizing the governments in
place. In other cases, as in Nicaragua in 1984, the U.S. government
sought to discredit an election that threatened to legitimate the
Sandinista government, which U.S. officials were trying to over-
throw.

El Salvador in 1982 and 1984, and Nicaragua in 1984, thus
provide a virtually controlled experiment in media integrity or

32. David Carlson, “The Vincennes Incident,” Proceedings of the U.S. Naval Institute,
September 1989, pp. 87-92.

33.  George Wilson, “Fellow Officer Faults USS Vincennes Skipper,” Washington Post, 1
September 1989, p. A4.

34. "Sea of Lies," Newsweek, 13 July 1992, p. 29.

34

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

submissiveness. The U.S. government promoted the Salvadoran
elections as marvels of democratic advance under adverse condi-
tions, while trying to undermine and discredit the Nicaraguan
election as a sham, even though facts did not support claims of
superiority of the former election. In the case of El Salvador, the
U.S. government agenda stressed the importance and excellence
of the election. They focused on the long lines of smiling voters,
the size of the turnout, rebel opposition and alleged efforts at
disruption. Additionally, they downplayed the absence of funda-
mental conditions of a free election, such as the freedoms of press
and assembly; the ability of all groups to run candidates; and
freedom from state terror and coercive threats.

During the Nicaraguan election, the U.S. government agenda
was exactly reversed. It called for a focus on the fundamental
conditions and disregarded long lines, turnout and so on. This
example is more telling because the basic conditions for a free
election were more favorable in Nicaragua than in El Salvador. In
El Salvador, the dissident media had been literally destroyed in
1980 and 1981, and more than a score of journalists had been
murdered between 1980 and 1984.” In contrast, no journalists had
been killed in Nicaragua under the Sandinistas and the opposi-
tion newspaper La Prensa, while harassed and censored, contin-
ued to publish.” Furthermore, in El Salvador, state terror reached
dramatic levels, with hundreds of unarmed civilians killed each
month during the two years prior to the March 1982 election and
scores killed just before the one in March 1984.” No comparable
state killings occurred in Nicaragua before its 1984 election. In
Nicaragua, right-wing candidates ran without fear of murder,
while all the left-wing candidates in El Salvador were on army
death lists and could not safely run — nor was it intended that
they run. Finally, voting was required by law in El Salvador, but
not in Nicaragua. This made the voter turnout less meaningful in
El Salvador than in Nicaragua, especially in light of the atmo-
sphere of fear and state terror in the former.

35. Herman and Chomsky, pp. 97-8.
36. Foragood discussion of these comparative conditions and media treatment of them,
see Chomsky, Necessary Illusions, pp. 41-3.

37.  Herman and Chomsky, pp. 105-7.

35

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

It is highly significant, therefore, that the mainstream media
followed the U.S. government’s agenda in the two sets of elec-
tions, without notable deviation. They gave intense coverage to
the Salvadoran elections, played up the long lines and turnout —
but without mentioning the voting requirement — and stressed
alleged rebel attempts to disrupt the elections. Yet these media
completely bypassed the absence of the basic conditions needed
for a free election. For the Nicaraguan election, the mainstream
media ignored the turnout and efforts of the Contras — and the
United States — to disrupt the election. They focussed inces-
santly on the trials and tribulations of La Prensa and the com-
plaints and eventual withdrawal from candidacy of Arturo Cruz,
who — it was later disclosed — was on the CIA payroll.*

In its 28 articles on the 1984 Salvadoran election, for example,
the New York Times never mentioned freedom of the press or the
ability of candidates to run without fear of murder; whereas in its
21 news articles on the Nicaraguan election in that year, eight (38
percent) discussed free speech and assembly; six (29 percent)
discussed freedom of the press; and 11 (52 percent) discussed the
freedom of candidates to run in the election.”

What makes this tabulation so telling is that the media, in
following the government agenda, not only failed to look at
whether the basic conditions of free elections were present in the
favored countries, but they also asked different questions in the
two sets of elections. The mainstream media then followed the
government in finding that the Salvadoran elections had legiti-
mized the government, which was democratic and “elected,”
whereas the Nicaraguan government was found by the media to
be illegitimate and “unelected,” despite the technical and sub-
stantive superiority of the Nicaraguan election. The gearing of
media newsmaking to the propaganda demands of government
policy could hardly have been closer.

38.  Firstdisclosed in the Wall Street Journal, 23 April 1985, this CIA funding was admitted
by Cruz himself in Stephen Kinzer, “Ex-Contra Looks Back, Finding Much to Regret,”
New York Times, 8 January 1988, p. 3.

39.  For a full tabulation and discussion, see Herman and Chomsky, pp. 132-7.

36

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

TELEVISION WAR IN THE PERSIAN GULF

The Grenada and Panama invasions during the 1980s and the
Gulf War in 1991 were military successes, but disastrous media
failures. In part, the failures were a result of military restrictions
on access, but the media did not react to these official constraints
by more aggressive investigative and reporting efforts in areas
open to them, nor did they struggle very energetically to get the
restraints removed. In the cases of Grenada and Panama, once the
great military triumphs over two of the tiniest countries in the
world were completed, and officials turned their attention else-
where — the mainstream media dutifully did the same.

The Gulf War was a larger scale effort, with greater interna-
tional dimensions, and its preparation and the war itself were of
longer duration, even though the imbalance of forces between the
West and Iraq was overwhelming. This meant that there was
more room for debate and public discussion before the outbreak
of hostilities. The main attention in what follows will be on this
early period before the Gulf War, when the media could have
fostered a democratic debate on issues of war and peace.

Phase I: 2 August 1990 to 15 January 1991

Following the occupation of Kuwait by Iraq on 2 August 1990,
the Bush administration very quickly decided to use this invasion
for President George Bush'’s political advantage, by compelling
Iraqi leader Saddam Hussein to leave Kuwait “with his tail be-
tween his legs,” in Defense Secretary Richard Cheney’s memora-
ble phrase.” This required fending off all attempts at a negotiated
settlement that would have allowed Saddam a dignified exit, and
readying the public for war.

The media’s role was crucial in this public relations and propa-
ganda exercise. The Reagan-Bush administration had actively
supported Iraq’s aggression against Iran from 1980 to 1988; and
the Bush administration continued to aid and appease Saddam
Hussein through 31 July 1990. On 25 July 1990, a week before the
invasion, April Glaspie, U.S. ambassador to Iraq, had assured -

40. Richard Cheney, “Remarks of Defense Secretary Richard Cheney on American
Defense Preparedness,” Federal News Service, 10 December 1990.

37

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

Saddam that the United States had no opinion on his conflict with
Kuwait. And on 31 July, John Kelly, assistant secretary of state for
Near Eastern and South Asian affairs — the highest-ranking Bush
official directly concerned with Middle Eastern affairs — told a
congressional committee that the United States had no obligation
to defend Kuwait." Numerous CIA alerts that Iraq was amassing
troops on the Kuwaiti border and that an invasion was imminent
did not cause the Bush administration to issue a warning. It was
important for Bush’s freedom of action that both his virtual go-
ahead to the August invasion and the prior appeasement policy
be buried. The media obliged, by giving these issues negligible
attention.”

As Bush was allegedly taking a high moral stance against
“naked aggression,” it was also important that the background of
Reagan-Bush support of Iraq’s aggression against Iran be ig-
nored. Furthermore, less than a year before Iraq’s invasion, the
Bush administration had invaded Panama, in violation of the
U.N. and Organization of American States (OAS) Charters and in
the face of a U.N. oppositional majority, vetoed by the United
States. South Africa had been ordered to leave Namibia by U.N.
resolution and World Court judgment from 1968 — and regu-
larly invaded Angola from Namibia from 1975 into the 1980s. But
Reagan-Bush policy in that case was “quiet diplomacy” and “con-
structive engagement,” with the United States supporting a “link-
age” between South Africa’s gradual withdrawal from Namibia
and the departure of Cuban troops from Angola. Israel was also
in long-standing violation of Security Council orders to leave the
occupied territories, which had not led to cutbacks in massive
U.S. aid, let alone sanctions or bombing. Attention to these double
standards would have called into question the purity of Bush’s
insistence that aggression could never be allowed to stand. The

41.  On the pre-war appeasement of Saddam Hussein, see Murray Wass, “Who Lost
Kuwait?,” Village Voice, 16-22 January 1991, pp. 60ff.

42.  Basic sources cited here are: Douglas Kellner, The Persian Gulf TV War (Boulder, CO:
Westview Press, 1992); Hamid Mowlana, George Gerbner and Herbert1. Schiller, eds.,
Triumph of the Image: The Media’s War in the Persian Gulf — A Global Perspective
(Boulder, CO: Westview Press, 1992); and John McArthur, Second Front: Censorship and
Propaganda in the Gulf War (New York: Hill and Wang, 1992).

38

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

medi? obliged by rarely, if ever, allowing these matters to sur-
face.

Similarly, the media avoided a number of other issues that
would have inconvenienced the administration. The United
States had long failed to meet its legal obligations to U.N. financ-
ing, had withdrawn from the United Nations Educational, Scien-
tific and Cultural Organization (UNESCO), and was far and away
the dominant user of the veto against U.N. attempts to oppose
violations of international law. It simply ignored a 1986 World
Court decision that its attacks on Nicaragua constituted an “un-
lawful use of force.” In the case of Iraq’s invasion of Kuwait,
however, with the Soviet veto and military capability no longer
an obstruction, the United States was able to mobilize the United
Nations to attack this particular violator of international law. The
administration’s double standard here and the turnabout in treat-
ment of U.N. authority were dramatic, but were essentially ig-
nored in the mainstream U.S. media, which reproduced the U.S.
official view that the United Nations was finally resuming its
proper role in maintaining the peace.*

In addition to the decontextualization of issues just described,
the Bush administration depended heavily on U.S. mass-media
cooperation in its various strategies for mobilizing consent, all of
which involved the use of traditional propaganda techniques.
One such technique was the demonization of Saddam Hussein,
who, like Qadhafi and Noriega in earlier years, was made into the
embodiment of evil and “another Hitler.” Effective propaganda
required that the mass media repeat these claims and disclose the
evidence of the new villain’s evil acts, but avoid mention not only
of any positive features of his rule, but also that the villain was
nurtured for along time by the U.S. government and treated with
parallel apologetics by the mainstream media — as a “pragmatist,”

43.  Kellner, pp. 89-97 and passim.
44.  See Chomsky, “The Media and the War: What War?” in Mowlana, Gerbner and
Schiller, pp. 60-61.

39

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

with the evils now featured, then glossed over.” Demonization
was accompanied by new atrocity stories, often inflated and
sometimes wholly fabricated. A classic was the alleged Iraqi
removal of several hundred babies from incubators in Kuwaiti
hospitals following the occupation. This story, created by a Ku-
wait-financed propaganda operation, was accepted and transmit-
ted without verification by the mainstream media, and was still
repeated by CNN and others long after it had been shown to be a
complete fabrication.*

An important part of the Bush administration’s Gulf War pro-
gram was to place a large U.S. force in Saudi Arabia and elsewhere
in the Middle East. This allowed the media to focus on military
maneuvers, and to bond them and the public with U.S. soldiers
facing a ruthless enemy. This was accomplished, first, by claiming
that Iraq was planning to invade Saudi Arabia. This claim was
almost certainly a propaganda lie, as Iraq consistently asserted that
it had no such intention, had insufficient troops and supplies for
such an operation, and such action would have been a suicidal
declaration of war against the United States. The U.S. mainstream
media nevertheless accepted the official version without question
and quickly urged vigorous military action against Iraq.*

Having put a large U.S. force in place, the Bush administration
enlarged it substantially, immediately after the November 1990
elections. With U.S. soldiers in the region, the media coopera-
tively spent a large portion of their organizational resources in
exploring military deployments, possible scenarios of war and
the conditions and opinions of U.S. soldiers. This not only di-
verted attention from real issues, but also readied the public for
war.

45. Onearliermedia apologetics for Noriega, see Chomsky, Deterring Democracy (London:
Verso, 1991), pp. 150-58; and Lee and Solomon, pp. 316-17; on the earlier whitewash
on Saddam Hussein, Scott Armstrong refers to him as “the man who charmed the
pants off many American leaders and journalists in the 1970s,” providing citations
from Evans and Novak, the Washington Post and New York Times, in “Sixty-Four
Questions in Search of an Answer,” Columbia Journalism Review, November-December
1990, pp. 23-4.

46.  Kellner, pp. 67-71.

47.  ibid., pp. 13-29; and Pierre Salinger and Eric Laurent, Secret Dossier: The Hidden Agenda
Behind the Gulf War, pp. 110-47.

40

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

The most important official lie and greatest media service to
the war policy was on the question of diplomacy. Crucial to the
Bush strategy was averting a diplomatic solution, as noted by
Thomas Friedman of the New York Times: The diplomatic track
needed to be blocked, lest negotiations “defuse the crisis” while
allowing Iraq “a few token gains.”* The administration therefore
carefully subverted an early Arab effort at resolution of the cri-
sis.” Iraq itself, taken aback by the Bush administration’s furious
reaction, made at least five diplomatic approaches and proposals,
all summarily rejected by the United States.” The French and
Russians also tried to open diplomatic lines, to no avail.” In this
process, the mainstream media served administration policy by
giving minimal attention to these diplomatic efforts and their
immediate rejection by the United States. In the end, when the
Bush administration kept repeating that the United States had
tried and exhausted the diplomatic option, the media also ac-
cepted this as true.”

The significance of this lie and its media support is highlighted
by a national public opinion poll reported in the Washington Post
in January 1991.” It indicated that two-thirds of the U.S. public
favored a conference on the Arab-Israeli conflict, if that would
lead to an Iraqi withdrawal from Kuwait — though the poll was
biased against a positive response, as it indicated that the Bush
administration was opposed to the proposal. About one week
earlier a diplomatic proposal had been floated by the Iraqi govern-

48. Thomas Friedman, “Confrontation in the Gulf: Behind Bush’s Hard Line,” New York
Times, 22 August 1990, p. 1.

49.  See Kellner, pp. 30-1; and Salinger and Laurent, pp. 110-14.

s0. Kellner, pp. 31-7.

51 ibid., pp. 37, 318-35.

s2.  ibid.; and Thomas Friedman, “Pax Americana: What the United States Has Taken on
in the Gulf, Besides a War,” New York Times, 20 January 1991, sec. 4, p. 1. Friedman
reported the urgency for the administration of avoiding diplomacy, as noted in the
text above, then later repeated without qualification, in the 20 January article, the
administration claim that it had exhausted all diplomatic options — “Now that
diplomacy has failed and it has come to war...” —a wonderful illustration of a
reporter’s doublethink capability. )

53. Charles Krauthammer, “War and Public Opinion,” Washington Post, 11 January 1991,
p- A21. This pollis discussed in Chomsky’s chapter in Mowlana, Gerbner and Schiller,
eds., pp. 58-9.

41

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

ment, supported by the exiled Iraqi democratic opposition,™
which embodied the elements of the resolution supported by at
least two-thirds of the U.S. public. The Iraqi proposal was flatly
rejected by the Bush administration, and went virtually unre-
ported by the U.S. mass media. That is to say, the media sup-
pressed and failed to allow or encourage a debate on a political
solution favored by the public. Instead, it allowed the administra-
tion to pull the country into war, based on a media-sustained lie
that all the diplomatic routes had been exhausted.

Phase II — The War: 16 January to 27 February 1991

During the war proper, access to military personnel was closely
controlled by a system in which journalists were selected, organ-
ized into pools and accompanied by military personnel, making
for exceptional reliance on government handouts. The aim was to
get the media to focus on the new U.S. weaponry, to convey the
image of a clean war, to minimize images of human suffering and
to give the impression of war-makers in full control of the situa-
tion.

The result was one of the great successes in the history of war
propaganda. The media were incorporated into a system of seri-
ous censorship with only mild protests,” focused throughout on
precisely what the censors wanted, and helped produce a genu-
ine war hysteria. The control of information by government
“couldn’tbe done any better,” stated Michael Deaver, the number
two image-making official in the Reagan administration. Doug-
las Kellner, in his extensive examination of media coverage, con-
cluded that the mainstream media

presented incredible PR for the military, inundating the country
with images of war and the new high-tech military for months,
while the brutality of war was normalized and even glamorized in
the uncritical media coverage. Throughout the Persian Gulf TV

s4.  ibid., pp. 55-6. This opposition vigorously opposed the Bush administration’s war
policy. The Bush administration, however, was not interested in and did not
encourage or even talk about this opposition; and the media followed in line.

55.  The process of integration is well discussed in McArthur, especially chapters 1 and 5.
56. Alex S. Jones, “War in the Gulf,” New York Times, 15 February 1991, p. AS.

42

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

war, the culture of militarismn became the mainstream culture after
a period when war and the military were in disfavor.”

During the war, the media passed on innumerable rumors and
official and unofficial fabrications concerning the size of Iraq’s
forces in Kuwait and chemical and other arms capabilities, al-
leged exclusive Iraqi responsibility for oil spills, the number of
Iraqi hostages taken from Kuwait in the final Iraqi exodus and the
legitimacy of U.S. targeting.” Although it was clear from official
statements during the war that the United States was deliberately
destroying the infrastructure of Iraq beyond military necessity,
the media rarely, if ever, examined this or discussed its compati-
bility with the U.N. mandate or international law and morality.
When U.S. officials adamantly claimed that an infant-formula
factory destroyed in Baghdad actually made biological weapons,
the U.S. media accepted this as true, despite the fact that CNN
reporter Peter Arnett’s and Iraqi officials” denials of these claims
were confirmed by numerous independent sources.”

When the U.S. military engaged in its final orgy of massacre on
the so-called Highway of Death, destroying thousands of fleeing
Iraqi soldiers and, almost surely, thousands of Kuwaiti hostages
and other refugees, the U.S. media provided an apologetic cover:
They averted their eyes to a maximum degree, failed to discuss
the use of napalm-fragmentation bombs and fuel air bombs,
stressed that the fleeing Iraqis were “looters,” ignored the large
numbers of hostages and refugees — although they had given
close attention to the earlier claims of Iraqi hostages taken from
Kuwait — and repeated the official explanation that it was im-
portant to destroy Iraq’s military capability. At the same time,
they failed to note the limited U.N. mandate and international

57.  Kellner, p. 421.
58. ibid., chaps. 3-5.
59.  ibid., pp. 203-6.

43

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Journal of International Affairs

law condemning the slaughter of fleeing soldiers, and the burial
of large numbers of them in unmarked graves.*

Phase IIl — The Aftermath: 28 February 1991 to the presént

The euphoria following the pulverization of an overmatched
Third World country continued for some months but eventually
faded as neglected domestic problems came to the fore, and as the
results of the war came under closer scrutiny. Belated attention
was given to the earlier appeasement policy and the Bush
administration’s role in building up Saddam Hussein’s military
establishment, although almost nothing was said of the
administration’s virtual invitation to Iraq to invade Kuwait and
its subsequent complete refusal to allow a diplomatic resolution
of the conflict. The fact that the “allied” military effort stopped
short of removing “another Hitler” but left him with just enough
arms to crush dissident and oppressed Kurds, Shi‘ite Iraqis and
any democratic opposition was noted, but its full implications
were not discussed. There was some publicity given to the fact
that the Bush administration and the CIA had encouraged the
Kurds to fight, but virtually none was given to the
administration’s refusal to provide arms to them in their fight
against Saddam Hussein.

Although the United States was again selling arms to the Mid-
dle East on a massive scale, this was barely noted in the media and
was not contrasted with earlier pious claims aboutbringing a new
era of peace to that area of the world. The media touched very
lightly on the fact that the fight for democratic principles did not
include bringing democracy to Kuwait or Saudi Arabia. Little
attention was paid to the retaliatory killings in Kuwait, which
may have exceeded the inflated and indignantly publicized Iraqi
executions of Kuwaitis.”

60. ibid., chap. 9. After the war was over, it was also disclosed that the U.S. military had
buried alive hundreds or even thousands of Iraqi soldiers by bulldozing in their
trenches withsand cover — in another episode of doubtful legality as well as morality.
The U.S. mainstream media, which had failed to pick up this process as war news,
gave it minimal attention and an apologetic twist when disclosure finally came in
September 1991. See Nancy Watt Rosenfeld, “Buried Alive,” Lies of Our Times, October
1991, pp. 12-13.

61.  Kellner, pp. 399-404, 429-30.

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



Edward S. Herman

Most notable in the aftermath coverage was the continued
attention to Iraq’s obstructions and refusals to allow inspections,
overflights and destruction of its military resources. This was the
basis for the continued limitations on Iraqi trade and oil sales and
made more difficult its recovery from the “near apocalyptic con-
ditions” reported by a U.N. team in June 1991.” In perfect accord
with the U.S. foreign-policy agenda, the media paid almost no
attention to Iraqi civilian hunger, sickness and death, but focused
unrelentingly on Iraq’s alleged foot-dragging on weapons control.

In sum, in the three phases of the Gulf War, U.S. mass media
coverage was to an extraordinary degree a servant of official
policy. In the crucial months before the war, they allowed them-
selves to be managed in the service of war mobilization and failed
to provide the factual and opinion basis for public evaluation.
Then and later the mainstream media served ongoing govern-
ment policy, not the democratic polity.

CONCLUDING NOTE

Both structural analysis and empirical evidence of media per-
formance support the view that the mainstream media tend to
follow a state agenda in reporting on foreign policy, and that their
alleged adversarial posture reflects tactical differences among the
elite, along with factional demands that the media function as a
public relations arm of the government. The real problem, how-
ever, is the already high level of subservience to government
agendas and the media’s consistent failure to provide context,
and to encourage or even to allow debates extending to funda-
mental criticism. These failings are incompatible with the media’s
acknowledged obligation to serve the informational needs of a
democracy.

oo

62.  SeePatrick E. Tyler, “U.S. Officials Believe Iraq Will Take Years to Rebuild,” New York
Times, 3 June 1991, p. Al.

45

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



